Cu tupeu, despre regasirea entuziasmului in publicitate

Zilele astea, Facebookul freamata de oameni taguiti intr-un eveniment IQads, cu o menire cel putin idealista: regasirea entuziasmului in publicitate. Maret deziderat. Daca tot e sa se intample asta, poate se rezolva si pacea mondiala cu aceasta ocazie intrucat ambele obiective imi par la fel de realizabile in acest moment.

Stimati fosti colegi de brasla,

vestea e buna si proasta in egala masura: exista o singura cale pentru regasirea entuzismului pierdut – competenta. Reinstaurati competenta sau, dupa caz, instaurati-o si o sa vedeti cum creste entuziasmul, mai ceva ca un cozonac plamadit cu metoda, pricepere si har.

Competenta insa trebuie regasita la fiecare nivel si nivelas:

– clientul, care sa-si cunoasca bine meseria, sa aiba viziune, sa-si viseze produsul si sa-si inteleaga targetul ala mai presus de cifre si de citate rupte din rapoarte de focus-grup;

– seful de agentie, care sa-si doreasca in egala masura profit si recunoastere; care sa stie ce mama dracu se intampla in fiecare departament, dar fara microfoane ambulante sau alte masuri coercitive aplicate angajatilor mai slabi de inger doar doar or afla care-i e porecla in Creatie;

– departamentul de Client Service, accountul, care sa fie o adevarata resursa, nu doar o masinarie de “brief requests”; care sa sprijine Creatia si care sa medieze pe bune intre Creativul talentat dar poate lipsit de inspiratie sau privat de informatii si Clientul care bate din pinteni ca vrea propuneri intr-o ora! Resursa! Re-sur-sa: de informatii, nu de ochi dati peste cap sau de lozinci anti-client doar doar o scoate lenesul ala din Creatie ceva ceva…

– Creatia, in care copywriterul chiar sa stie sa scrie romaneste; sa stie sa conceapa lucrari care sa aiba un fir logic; sa stie deopotriva sa genereze idei de Cannes (necopiate din Lurzerul de-acum 5 ani) dar si sa scrie un catalog de prezentare sau o brosura de servicii si sa nu-i “cada mana” daca trebuie s-o faca; dar, in principiu, sa scrie naibii romaneste; iar art-directorul sa “vada” lumi pe care nimeni nu si le poate inchipui….

– Directorul de creatie, care sa fie intai MENTOR si abia apoi manager. Care sa-i inspire pe prostii aia care poate il privesc cu multa admiratie si care, niciodata, niciodata-n viata lui de Creative Director sa nu intre in competitie cu oamenii de dedesubt, umilindu-i si facandu-i sa se simta ca niste… roboti.

ETC.

Si, peste toate astea, fiecare om din angrenajul asta numit pompos “Industria Publicitara”, de sus in jos si de la stanga la dreapta sa fie inspirat sa vrea mai mult. Sa invete mai mult, sa cunoasca mai mult, sa CREASCA mai mult. Si-asa o sa aveti profituri, rezultate si… ENTUZIASM.

Vestea e buna pentru ca..doar atat trebuie facut. E insa foarte proasta pentru ca in zilele astea, competenta e o piatra rara. Dar ea ramane singura solutie, daca intr-adevar se doreste regasirea acestui entuziasm. Daca insa tema e doar o ocazie ca sa ne vedem, sa ne amusinam reciproc la evenimente posh ale industriei, atunci lasa… altadata.

In concluzie, un sfat prietenesc bine intentionat: mai usor cu impostura pe scari daca vrem sa ne vindecam de nostalgia Dorelului sau, mai grav, a vrajitoarelor marca Felix.